Programma 4 Sociaal domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Hoofdambitie

Krimpen aan den IJssel is een gemeente waar het fijn en veilig wonen en werken is. Krimpenaren, van jong tot oud, ervaren een goede gezondheid. Kinderen en jongeren groeien gezond, veilig en kansrijk op. 

Om inwoners op eigen kracht mee te laten doen is het belangrijk dat we blijven inzetten op preventie. Hierdoor voorkomen we grote(re) problemen. Want: voorkomen is beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op. Daarnaast geeft preventie ook meer kwaliteit van leven. Preventieve voorzieningen en/of maatregelen zijn voor iedereen toegankelijk.

Wat is er gebeurd?

Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Wat is er gebeurd?

In 2024 is actief ingezet op preventie en ondersteuning van onze minima. Met de uitvoering van GALA en IZA zijn diverse preventieve programma’s geïnitieerd zoals valpreventie, welzijn op recept en vele anderen.   

Daarnaast is eind 2023 het actieprogramma armoede en schulden vastgesteld. Met de maatregelen die in dit programma zijn opgenomen is in 2024 een flinke impuls gegeven aan de ondersteuning van de Krimpense minima.

Het jaar 2024 heeft in het teken gestaan van een herijkte visie op het sociaal domein. Samen met alle betrokken partners is hard gewerkt aan een aanscherping van de beleidsvisie die aansluit op eerdere vastgestelde visies en die rekening houdt met de financiële uitdagingen van de toekomst.

Alhoewel het ravijn in 2024 zijn intrede nog niet had gedaan was er vanuit het sociaal domein al wel een druk op het inperken van de uitgaven. Er stond natuurlijk al wel een forse taakstelling op de regionaal ingekochte jeugdhulp in de planning. Vooruitlopend op juridische aanscherpingen is in 2024 gestart met aanscherpingen in het proces die binnen de huidige wet en verordening passen. Deze acties hebben in 2024 al geleid tot een forse besparing en zullen ervoor zorgen dat de structurele taakstelling van 425.000 vanaf het jaar 2025 wordt gerealiseerd.

Bijzonder is ook dat, ondanks de vertraging bij de inzet van de projectleider duurzame uitstroom/SROI, de gemeente voor het eerst in meer dan een decennia geen beroep hoeft te doen op de vangnetuitkering van de BUIG. De afgelopen jaren was het tekort op de BUIG dusdanig groot dat hier jaarlijks een beroep op is gedaan. Al hoewel er in 2024 nog steeds sprake is van een tekort is het wel fors geslonken.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Wat heeft het gekost?
Sociaal domein
Begroting 2024
Begroting na wijziging
Rekening 2024
Lasten
Preventie
3.301
2.959
2.880
Basishulp
2.661
2.761
2.933
Individuele hulp
36.128
38.258
38.425
- Jeugd
12.178
11.411
11.314
- Participatie
14.902
18.047
18.361
- WMO
9.048
8.800
8.750
Opvang en inburgering
679
3.714
3.358
Totaal lasten
42.770
47.692
47.596
Baten
Preventie
680
1.596
1.611
Basishulp
120
235
223
Individuele hulp
8.182
10.894
11.179
- Jeugd
162
265
265
- Participatie
7.656
10.268
10.476
- WMO
364
362
439
Opvang en inburgering
441
3.524
3.636
Totaal baten
9.423
16.250
16.649
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten
-33.347
-31.442
-30.947
Resultaatbestemming
143
427
427
Gerealiseerd resultaat
-33.204
-31.014
-30.520
Incidentele posten
Lasten 2024
Baten 2024
Reserve-mutaties
KOTA verantwoording
697
697
0
NPO (nationaal programma onderwijs)
17
131
0
Specifieke uitkering IZA
0
902
0
Opvang ontheemde Oekraïners
2.269
2.318
0
Eindafrekening 2022 Enver
198
0
0
Afrekening TOZO 2023
-86
0
0
Afrekening TOZO 2024
-95
-84
0
Energietoeslag
208
0
-208
Mutatie Algemene reserve
0
0
-97
Mutatie Vrije reserve
0
0
-118
Mutatie Reserve Eneco
0
0
-24
Mutatie Reserve Energiearmoede
0
0
18
Totaal programma 4 Sociaal domein
3.208
3.964
-427

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000
Afwijking x € 1.000
Voordeel / nadeel
Lasten programma 4 Sociaal domein
Preventie
1. Inzet middelen Kansrijke start (€ 15.000 voordeel) 2. Inzet middelen Valpreventie (€ 16.000 voordeel) 3. OV minima (€ 10.000 voordeel) 4. Advieskosten WMO preventie (€ 7.000 voordeel) 5. Inzet middelen opgroeien in kansrijke omgeving en alcoholpreventie (€ 7.000 voordeel)
79
voordeel
Basishulp
1. Eindafrekening Enver 2022 (€ 198.000 nadeel) 2. Krimpenwijzer (€ 24.000 voordeel)
-172
nadeel
Individuele hulp
1. Rotterdampas (€ 56.000 voordeel) 2. BUIG (€ 105.000 nadeel) 3. BBZ (€ 212.000 nadeel) 4. Participatiebudget (€ 96.000 voordeel) 5. Bijzondere bijstand (€ 85.000 voordeel) 6. Schuldhulpverlening (€ 93.000 voordeel) 6. Wmo voorzieningen (€ 49.000 voordeel) 7. Veilig thuis (€ 45.000 voordeel) 8. Voorlopig resultaat GRJR 2024 (€ 198.000 voordeel) 9. Lokale jeugdhulp (€ 136.000 nadeel) 10. Kinderopvangtoeslagaffaire (118.000 nadeel) 11. Voorziening dubieuze debiteuren SOZA (207.000 nadeel)
-167
voordeel
Opvang en inburgering
1. Onderwijsroutes (€ 23.000 voordeel) 2. Wet inburgering (€ 116.000 voordeel) 3. Nieuwkomersonderwijs - OAB (€ 65.000 nadeel) 4. Opvang ontheemden Oekraine (€ 493.000 voordeel) 5. Opvang en asiel (195.000 nadeel)
356
voordeel
Baten programma 4 Sociaal domein
Preventie
14
voordeel
Basishulp
-12
nadeel
Individuele hulp
1. Rotterdampas (€ 34.000 nadeel) 2. Baten WMO voorzieningen (€ 79.000 voordeel) 3. Kinderopvangtoeslag (€ 157.000 voordeel) 4. BBZ (€ 95.000 voordeel)
285
voordeel
Opvang en inburgering
1. Wet inburgering (€ 88.000 nadeel) 2. opvang en asiel (€ 195.000 voordeel)
112
voordeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'Jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2024’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2024. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren programma Sociaal domein
Jaarrekening 2024
Jaartal
Begroting 2024
Jaartal
Bron
% kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen
5,0%
2023
6,0%
2021
Waarstaatjegemeente
Netto arbeidsparticipatie
73,4%
2024
72,6%
2022
Waarstaatjegemeente
% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar
1,0%
2023
1,0%
2021
Waarstaatjegemeente
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners
307,30
2024
335,60
2021
Waarstaatjegemeente
Het aantal lopende reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar
302
2024
285
2022
Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp
14,2%
2024
19,2%
2022
Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming
0,9%
2024
1,2%
2022
Waarstaatjegemeente
% Jongeren met jeugdreclassering in de leeftijd van 12-23 jaar
0,2%
2024
0,2%
2022
Waarstaatjegemeente
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners
590
2024
580
2022
Waarstaatjegemeente
% Werklozen ten opzichte van de beroepsbevolking
3,4%
2024
3,3%
2022
Waarstaatjegemeente
% Huishoudens met een bijstandsuitkering
4,6%
2024
4,3%
2022
Waarstaatjegemeente
Lokale indicatoren programma Sociaal domein
Jaarrekening 2024
Jaartal
Begroting 2024
Jaartal
Bron
Het percentage inwoners dat zich belemmerd voelt in zijn of haar dagelijkse activiteiten door het geven van zorg aan een hulpbehoevende naaste
37%
2024
32%
2021
Burgerpeiling
Vaccinatiegraad
71,9%
2023
76,2%
2022
Jaarverslag CJG Rijnmond
Melding partnergeweld
95
2023
85
2022
Waarstaatjegemeente
Meldingen kindermishandeling
120
2023
80
2022
Waarstaatjegemeente
Verward gedrag: crisismaatregelen
1
2024
5
2022
Khonraad
% aantal meldingen bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR)
223
2024
174
2022
Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR)
Bereikbaarheid Krimpenwijzer (“Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag”)
78%
2023
85%
2022
KTO
Door de dienstverlening die ik vanuit KrimpenWijzer/Krimpens Sociaal Team heb gekregen heb ik een betere kwaliteit van leven
76%
2023
79%
2022
KTO
Klantwaardering dienstverlening GR IJsselgemeenten
7,8
2022
7,8
2022
GR IJsselgemeenten
Inwoners van 70 jaar en ouder die zelfstandig wonen; per 1000 inwoners
962
2024
961
Q2 2023
Waarstaatjegemeente
Aantal mantelzorgers bekend bij Krimpenwijzer
573
2024
722
2022
Gemeentelijke registratie vrijwilligers
Aantal aanmeldingen schuldhulpbemiddelen GR Ijsselgemeenten
34
2024
25
2022
GR IJsselgemeenten
% Huishoudens zonder voorzieningen
78%
2023
77%
2022
Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 1 t/m 5 voorzieningen
2.775
2023
2.860
2022
Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 6 of meer regelingen
180
2023
195
2022
Waarstaatjegemeente
Huishoudens met Wmo voorzieningen
1.775
2023
1.775
2022
Waarstaatjegemeente

4.1 Preventie

Terug naar navigatie - - 4.1 Preventie

Preventie

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Preventie

Om inwoners op eigen kracht mee te laten doen is het nodig dat we meer inzetten op preventie. Zo voorkomen we grote(re) problemen en voorkomen is immers beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op en het geeft meer kwaliteit van leven. Voor preventieve voorzieningen en/of maatregelen is geen toegangsbepaling vereist.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt

4.1.1 Op weg naar een gezonde gemeente

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.1 Op weg naar een gezonde gemeente

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
In het bestuursakkoord 'Samen Verschillend' zet het college zich in voor een aanpak om de gezondste gemeente van Nederland te worden.  Dit is geen intentie om een wedstrijd met andere gemeente aan te gaan maar een ambitie om bij alle beleidsterreinen te beoordelen wat de gezondheidseffecten zijn van de keuzes die worden gemaakt. Het streven naar een gezonde gemeente in plaats van gezondste  is feitelijk een betere woordkeuze.  

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De gezondheid van de Krimpense inwoners bevorderen door extra inzet en maatregelen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de GALA-middelen. Gezondheid is echter een thema wat niet alleen binnen het sociaal domein een rol speelt maar feitelijk doorwerkt in alle beleidsterreinen. Om te komen tot een samenhangende aanpak willen we de komende twee jaar investeren in een gemeente-brede aanpak op gezondheid. Een projectleider draagt zorg voor de verbinding, overzicht en bewaking van het proces. Deze projectleider is voor 2 jaar nodig. Daarna moet het proces/project ingebed zijn in de reguliere werkzaamheden. 

Wat is er gebeurd?
Een samenhangende aanpak van gezondheid is meegenomen in het Visiedocument Sociaal Domein. Op grond daarvan zal in 2025 worden gestart met het uitwerken van een nota gezondheidsbeleid.
Voor de taken van de projectleider is besloten om deze in te bedden in de reguliere functie van beleidsadviseur.

Naast de lokale Gala-middelen is in 2024 ook ingezet op verdere uitwerking van het regioplan voor het Integraal Zorgakkoord (IZA). IZA beoogt een transformatie van zorg naar gezondheid, focus op wat men nog wel kan in plaats van op wat men niet meer kan. Om deze transformatie te behalen wordt ingezet op een tiental thema’s uitgewerkt in het regioplan. In 2024 is voortkomend uit dit regioplan een werkagenda opgesteld waarin concrete projecten een plek hebben gekrege, verbonden aan de 10 thema’s.

De start van verschillende projecten van de werkagenda staat gepland voor 2025, maar de rol van de gemeente(n) hierin kan niet los gezien worden van de ontwikkelingen over de gesprekken die VNG voert met VWS en ZN. 

De gemeenten staan aan de lat voor de transformatie van zorg naar gezondheid en hebben ook een belangrijke rol in het bereiken van de transformatie. Echter heeft de VNG, bij ondertekening van het IZA, wel een aantal voorwaarden over gelijkwaardigheid en financiering gesteld. Deze zijn echter nooit behaald en daarom is VNG in december ook van de Iza tafel weg gestapt. Hoewel wij als gemeente(n) nog steeds achter de transformatie staan blijkt in de huidige vorm dit niet haalbaar. Met het wegstappen van de tafel is er ook een tijdelijke stop geweest op de voortzetting. Gesprekken over gelijkwaardigheid en financiering zijn voortgezet en in 2025 komt hier definitief duidelijkheid over.

 Deze ontwikkelingen hebben in 2024 voor vertraging gezorgd.


Wat hebben we bereikt?
Voor het thema gezondheid zijn nu een vijftal focuspunten opgesteld binnen het visiedocument. Daarnaast is in kwartaal 4 invulling gegeven aan de structurele ambtelijke invulling van de vacature van beleidsadviseur.

Tot slot zal gezondheid een prominente plaats innemen in de omgevingsvisie , welke ook in 2025 wordt opgesteld.

4.1.2 Veerkrachtige buurten

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.2 Veerkrachtige buurten

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Samen met onze samenwerkings- en netwerkpartners ontwikkelen we een buurt- en gebiedsgerichte aanpak. Zo vergroten we de kwaliteit van bestaan van Krimpenaren  en bevorderen we de sociale cohesie en leefbaarheid. Wij doen daarvoor eerst onderzoek naar de leefbaarheidssituatie in - en de veerkracht van onze buurten.

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
•    We streven naar een goede afstemming tussen partners in de buurt en hebben scherp welke partijen hier actief zijn. De verschillende partijen werken samen aan een hogere tevredenheid van inwoners over hun leefomgeving. Dit doet ieder vanuit zijn/haar eigen taakveld en verantwoordelijkheid.
•    Meer aansluiten bij de behoeften en de dynamiek van inwoners(initiatieven) en maatschappelijke kansen en opgaven.  Wel gaan we hierbij uit van de eigen kracht van de inwoners. 
•    We werken samen met inwoners bij het realiseren van activiteiten of voorzieningen in de buurt. Een betrokken buurt is hierbij het uitgangspunt. 
•    We bevorderen de sociale cohesie en leefbaarheid van de gebieden/buurten. Dit doen we door bij (her)inrichting rekening te houden met de effecten op de sociale cohesie. 

Wat is er gebeurd
In samenwerking met samenwerkings- en netwerkpartners is ingezet op een buurt- en gebiedsgerichte aanpak (veerkrachtige buurten). De bestaande wijkgerichte werkwijze houden we in stand waarbij wordt samengewerkt met relevante partijen in het veld. Daarnaast is de operationele overlegstructuur uitgebreid met een bestuurlijk overleg als aanvulling op het strategische overleg. Op deze manier willen we een betere verbinding creëren tussen bestuurlijke wensen en buurtgericht werken.

Wat hebben we bereikt
Door deze aanpak hebben we verschillende positieve resultaten bereikt. De betrokkenheid van inwoners bij hun buurt is vergroot, doordat zij actief hebben meegedacht met - en bijgedragen aan initiatieven en voorzieningen. Denk hier bijvoorbeeld aan de speeltuinen. Dit heeft geleid tot een grotere mate van eigenaarschap en verantwoordelijkheid binnen de gemeenschap. Inwoners voelen zich meer verbonden met hun buurt en met elkaar, wat de sociale cohesie versterkt.

Daarnaast is de leefbaarheid in de wijken verbeterd. Door ontmoetingsplekken en gemeenschappelijke voorzieningen te realiseren, hebben we ervoor gezorgd dat buurtbewoners elkaar vaker tegenkomen en dat sociale interactie wordt gestimuleerd. Dit draagt bij aan een sterker gemeenschapsgevoel en een prettiger woonklimaat.

 

4.1.3 Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.3 Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Voor verschillende beleidsmatige uitdagingen is communicatie met de inwoners belangrijk. Voor sommige onderdelen zoals de hervormingsagenda jeugd is het noodzakelijk om een maatschappelijke discussie over opvoeden en opgroeien te starten. Wat is de verantwoordelijkheid van de ouder en wanneer kun je hulp vragen? Deze discussie kunnen wij als gemeente aanjagen. Ook de ambitie om de gezondste gemeente van Nederland te worden vraagt een omslag in denken. Deze elementen communiceren we op een effectieve manier met de inwoners. Hierdoor weten inwoners hoe we dit gaan realiseren en waar zij mogelijk ondersteuning kunnen verwachten.

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen meer inwoners in  hun eigen kracht zetten en dat meer inwoners zelfredzaam zijn. Ook is het belangrijk dat meer inwoners anticiperen op het ouder worden. Daarom stimuleren we dat inwoners algemene, preventieve en voorliggende voorzieningen gebruiken en minder een beroep doen op individuele voorzieningen.  Zo krijgen meer inwoners een goede gezondheid en een gezonde leefstijl. 

Wat is er gebeurd
Afgelopen jaar is er ingezet op participatie. Er was ruimte voor invloed van maatschappelijke partners, inwoners en collega’s. De partijen konden meedenken en het gesprek aangaan over het versterken van zelfredzaamheid. De volgende stap is activatie om ander gedrag te stimuleren. Om dit te bewerkstelligen wordt er als eerst gewerkt aan een communicatieplan. Waarin in komt te staan hoe met communicatie aan dit doel kan worden gewerkt.

Wat hebben we bereikt
Er is input opgehaald in het veld voor hoe we met elkaar zelfredzaamheid bij de inwoners kunnen versterken. Daarnaast is er met verschillende communicatiemiddelen aandacht gegeven aan relevante onderwerpen. De voorzieningen voor de inwoner zijn met verschillende communicatiemiddelen onder de aandacht gebracht.

4.1.4 Van woonzorgvisie naar actie

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.4 Van woonzorgvisie naar actie

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Vanuit de vastgestelde woonzorgvisie is het noodzakelijk om te komen tot concretisering.  

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
In een uitvoeringsprogramma zal deze visie worden geconcretiseerd. Dat doen we in samenwerking met onze partners waarbij we de visie toetsen op haalbaarheid.

Wat is er gebeurd
Momenteel ligt het wetsvoorstel versterking regie op de volkshuisvesting bij de Tweede Kamer. Naar verwachting wordt met grote delen van het wetsvoorstel ingestemd en zal de wet ingaan per 1 juli 2025. Deze wet bevat ook een verplichting om een gemeentelijk volkshuisvestingsprogramma op te stellen. Ook dient er, als onderdeel van dit programma, een regionaal afgestemde woonzorgvisie te zijn opgenomen. Om te komen tot een gemeentelijk huisvestingsprogramma zal in eerste instantie samen met de regio gewerkt worden aan een regionale woonzorgvisie. 

Wat hebben we bereikt
Bovenstaande ontwikkeling leidt automatisch tot vertraging in ons traject. Onze lokale woonzorgvisie zal eerst afgestemd moeten worden met de regio. Vanuit die stap kan dan een lokaal volkshuisvestingsprogramma worden opgesteld. 

4.1.5 Uitvoering regeling Brede Specifieke Uitkering (SPUK) GALA

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.5 Uitvoering regeling Brede Specifieke Uitkering (SPUK) GALA

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Voor de uitvoering van de afspraken uit het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) samen met het Hoofdlijnen Sportakkoord II en het Preventieakkoord, is door de Rijksoverheid een Brede Specifieke Uitkering (SPUK-regeling) beschikbaar gesteld voor gemeenten. Vóór 31 maart 2023 moest een aanvraag worden ingediend voor de periode 2023 tot en met 2026. Wij hebben deze uitkering voor 2023 aangevraagd en toegekend gekregen. Eén van de voorwaarden van toekenning van het SPUK-budget is het indienen van een Integraal plan van aanpak voor de periode 2024-2026. Dit plan hebben wij ingediend. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen dat de Krimpense inwoners van jong tot en met oud:

•    Een gezonde leefstijl ervaren
•    Zich mentaal gezond voelen
•    Zich sociaal niet eenzaam voelen
•    Zich thuis voelen, zowel binnen- als buitenshuis
•    Meedoen in de samenleving
•    Zorg hebben voor elkaar

Kinderen en jongeren hebben bij het opgroeien steun nodig van hun ouders, maar ook van hun omgeving. De sociale omgeving is voor kinderen en jongeren heel belangrijk om gezond en kansrijk te kunnen opgroeien. 

Het wordt steeds belangrijker dat inwoners tijdig anticiperen op veranderende levensomstandigheden. Daarom moet samenredzaamheid (zorg voor elkaar) weer vanzelfsprekend worden. Voor wie dat nodig heeft, moeten laagdrempelige voorzieningen dichtbij huis beschikbaar zijn.

Wat is er gebeurd?
We hebben de programma's vanuit GALA voortgezet in 2024. Dit betreft een voortzetting van de programma's op valpreventie, welzijn op recept en kansrijke start. Daarnaast is, in samenwerking met Synerkri, de ketenaanpak op overgewicht bij kinderen ook gestart.

De gemeente Krimpen aan den IJssel omarmt het gedachtegoed ‘Positieve Gezondheid’. Dat is een benadering binnen de gezondheidszorg die niet de ziekte, maar een betekenisvol leven van mensen centraal stelt. De nadruk ligt op de veerkracht, eigen regie en het aanpassingsvermogen van de mens en niet op de beperkingen of ziekte zelf.  Die benadering sluit goed aan bij de doelstelling van het visiedocument sociaal domein. We willen meer inwoners helpen met preventie en basishulp om daarmee hun zelfredzaamheid en hun kans om naar vermogen mee te doen te vergroten.

Wat hebben we bereikt?
Met het visiedocument (vast te stellen in 2025) wordt de focus nog meer gelegd op zelf- en samenredzaamheid. Daar gaan we in 2025 verder op inzetten. Met de inzet op de verschillende programma's vanuit GALA hebben we ook in 2024 weer stappen gezet op de sociale redzaamheid (welzijn op recept, kansrijke start) en gezonde leefstijl (valpreventie en ketenaanpak overgewicht kinderen).

4.1.6 Verbeteren mobiliteit lagere inkomens

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.6 Verbeteren mobiliteit lagere inkomens

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
De regeling voor gratis openbaar vervoer in de regio tijdens de daluren breiden wij uit. Nu geldt deze regeling alleen voor inwoners van 67+ met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. De regeling breiden we uit naar alle inwoners met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum. Het vervoersbereik zal dan gebaseerd worden op de RET regio. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Door de verbreding van de doelgroep voor het gratis openbaar vervoer in de regio tijdens de daluren, willen we de maatschappelijke participatie van de financieel kwetsbaarste inwoners van Krimpen aan den IJssel verder bevorderen.

Wat is er gebeurd
Begin 2024 hebben college en raad ingestemd met het raadsvoorstel 'Gratis openbaar vervoer voor minima'. Hierdoor zijn er extra middelen vrijgemaakt voor de uitbreiding van het gratis openbaar vervoer en is er ingestemd met het aanpassen van de bestaande regeling OV67+ naar gratis openbaar vervoer voor alle inwoners met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum tijdens de daluren op het vervoerstraject van de RET. 

Wat hebben we bereikt
Met behulp van de nieuwe regeling voor het gratis openbaar vervoer is de maatschappelijke participatie van financieel kwetsbaarste inwoners versterkt.  In 2024 maakten 651 personen gebruik van de regeling.

4.1.7 Bevorderen van een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat hebben we bereikt - 4.1.7 Bevorderen van een inclusieve samenleving

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Sinds enkele jaren wordt er in Krimpen aan den IJssel ingezet op het bevorderen van een inclusieve samenleving. Om de visie en ambitie op het gebied van een inclusieve samenleving uit het Beleidsplan Sociaal Domein gerichter vorm te kunnen geven, stellen we een Actieprogramma Inclusie op. Uitgangspunt hierbij is dat we als gemeente het goede voorbeeld moeten geven. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen bereiken dat Krimpen aan den IJssel een inclusieve samenleving is. Een samenleving waar iedereen mee telt en naar vermogen mee kan doen. 

Wat is er gebeurd
In 2024 is er verder gewerkt aan de Nota Inclusie. Dit is gedaan aan de hand van de in 2024 opgeleverde 0-meting inclusie. Het opstellen van de nota is in 2024 nog niet geheel voltooid, waardoor de oplevering in 2025 zal plaatsvinden.

Wat hebben we bereikt
In 2024 is de (concept) Visie Sociaal Domein verzonden naar de gemeenteraad ter besluitvorming. In deze visie is 'kansengelijkheid' één van de leidende thema's. Het onderwerp inclusie is binnen het thema verder verankerd met het speerpunt 'We werken met elkaar aan een inclusieve gemeente'. Samen met de opgeleverde 0-meting inclusie zal dit de basis zijn van de Nota Inclusie. 

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Binnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
•    Actieplan inburgering 2021-2022 
•    Actieprogramma Armoede en schulden
•    Actieprogramma Mantelzorg
•    Actieprogramma Vrijwilligerswerkbeleid
•    Actieprogramma Dementievriendelijke gemeenschap
•    Nationaal en Lokaal Preventieakkoord 
•    Gemeenschappelijke regeling GGD Rijnmond
•   Integraal plan van aanpak GALA 2023 - 2026
•   Regeling Integraal Zorgakkoord 2023-2026 (IZA)
•    Dienstverleningsovereenkomst Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

•    Jeugd en jeugdhulpverlening
•    Kwartaalrapportage inburgering
•    Onderwijs
•    Gemeentelijke monitor sociaal domein
•    Gezondheid in kaart (rapportage GGD Rotterdam-Rijnmond 2018-2021)
•    Jaarrapportage vroegsignalering schulden (Q1)

4.2 Basishulp

Terug naar navigatie - - 4.2 Basishulp

Basishulp

Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Basishulp

Als Krimpenaren het niet redden op eigen kracht, dan kan hulp nodig zijn. Wij organiseren onze ondersteuning zodanig zodat we onze Krimpense inwoners in hun kracht zetten en zodat zij de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. We zetten in op gemakkelijke toegang tot de juiste ondersteuning/zorg. Geen indicatie, maar passende basishulp. Geen doorverwijzingen maar “er individuele hulp bij halen”. Ondersteuning en zorg dat snel en op maat beschikbaar is.

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Binnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
•    Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

We leggen verantwoording af via ‘waar staat je gemeente’:
•    Onderwijs
•    Gemeentelijke monitor sociaal domein

4.3 Individuele hulp

Terug naar navigatie - - 4.3 Individuele hulp

Individuele hulp

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Individuele hulp

De gemeente verstrekt vanuit de maatwerkvoorzieningen (geïndiceerde zorg). Dit gebeurt als een inwoner geen mogelijkheden heeft om op eigen kracht, met hulp van het netwerk, of via een andere (voorliggende) voorziening, de zelfredzaamheid of participatie kan handhaven of verbeteren. Daarmee staat de eigen verantwoordelijkheid voorop en is de maatwerkvoorziening altijd aanvullend.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat hebben we bereikt

4.3.1 Re-integratie in het kader van de Participatiewet

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat hebben we bereikt - 4.3.1 Re-integratie in het kader van de Participatiewet

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
De Re-integratieverordening Participatiewet is per 1 juli 2023 aangepast. De wijzigingen in deze verordening moeten ervoor zorgen dat het voor werkgevers aantrekkelijker wordt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. De loonkostensubsidie is vereenvoudigd en de werkgevers kunnen zelf een voorziening aanvragen bij de gemeente ter ondersteuning van de werknemer met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. De uitstroompremie was al onderdeel van de Re-integratieverordening maar is verhoogd. Voor vaststelling van de nieuwe bedragen hebben wij gekeken naar andere gemeenten. Met deze nieuwe bedragen geven wij de uitgestroomde werknemer een stabiele basis en waarderen wij inzet. De werknemer kan een hoger inkomen hebben maar kan ook te maken krijgen met het wegvallen van bepaalde minimaregelingen. Of niet meer in aanmerking komen voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het verhogen van de uitstroompremie is één van de middelen waarmee de gemeente uitstroom naar werk wil stimuleren/verhogen. 

Wat is er gebeurd
Net als voorgaande jaren investeren we op uitstroom naar arbeid met hulp van instrumenten als loonkostensubsidie, opstapbanen, opleidingen met baangarantie, leerwerktrajecten, jobcoaching en begeleiding op de werkvloer. Daarnaast wordt door middel van de uitstroompremie armoedeval tegen gegaan indien een uitkeringsgerechtigde aan het werk gaat. 

Wat hebben we bereikt
In 2024 zijn 122 personen uitgestroomd naar werk of scholing (incl. deeltijd werk).

4.3.2 Inzet op uitstroom

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat hebben we bereikt - 4.3.2 Inzet op uitstroom

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Het uitkeringsbestand in Krimpen is al jaren stabiel met zo'n 500 inwoners. Ondanks het enorme tekort op de arbeidsmarkt daalt dit aantal nauwelijks. Dit is anders bij de buurtgemeente Capelle aan den IJssel en - in mindere mate - Zuidplas. Structureel kost de uitvoering van de Participatiewet de gemeente Krimpen meer dan de rijksvergoeding (BUIG) die we ontvangen. De gehanteerde verdeelsleutel werkt niet in het voordeel van Krimpen aan den IJssel. Dit deel compenseren we door een beroep op de aanvullende vangnet uitkering, maar er blijft een flink bedrag voor eigen risico. We zijn er van overtuigd dat met het verbeteren van de verbinding tussen lokale ondernemers, vluchtelingenwerk, KrimpenWijzer en de GR IJsselgemeenten een hogere uitstroom uit de bijstand mogelijk is door een proactieve benadering van diverse doelgroepen. Ook kan er meer voordeel worden gehaald uit de actieve monitoring van het resultaat van de SROI (Social Return on Investment) verplichting die bij aanbestedingen aan onze contractpartners wordt opgelegd. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het realiseren van een ombuiging met (duurzame) uitstroom. Dit moet ervoor zorgen dat het tekort op het BUIG budget wordt teruggedrongen. Dit gaan we doen door een extra projectleider in te zetten die de verbinding tussen lokale werkgevers en de GR IJsselgemeenten gaat verbeteren. Deze inzet gaat gedekt worden uit een taakstelling die op de BUIG wordt opgenomen. 

Wat is er gebeurd
In 2024 zijn er nog geen directe uitstroomresultaten geboekt met betrekking tot de inzet van de projectleider duurzame uitstroom en SROI. De nadruk lag dit jaar vooral op het creëren van een stevige basis voor de implementatie van social return binnen onze organisatie.
Gedurende dit proces hebben we echter te maken gehad met uitdagingen in de continuïteit van de invulling van de projectleidersrol. De eerder aangestelde projectleider, die in juni 2024 begon, is in augustus 2024 helaas vertrokken. Hierdoor heeft er enige vertraging plaatsgevonden en konden we de functie pas in november 2024 opnieuw invullen.

Wat hebben we bereikt
Ondanks de uitdagingen m.b.t.  de invulling van de functie hebben we in 2024 belangrijke stappen gezet. 
Inbedding in beleid: De social-return-eisen zijn structureel opgenomen in de aanbestedingsdocumenten als bijlage en maken nu integraal deel uit van het beleid.
Registratiesysteem: Het regionale registratiesysteem is in gebruik genomen om de resultaten van social return in (toekomstige) projecten nauwkeurig te monitoren en te rapporteren.
Werkprocessen: Heldere werkprocessen zijn opgesteld en ingevoerd, zodat social return consistent en effectief wordt toegepast bij aanbestedingen. 

4.3.3 Update Actieprogramma Armoede en schulden

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat hebben we bereikt - 4.3.3 Update Actieprogramma Armoede en schulden

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
De verschillende crises en de hoge inflatie hebben een groot effect op inwoners die rond moeten komen van een inkomen rond de armoedegrens. Het CPB verwacht dat het aantal inwoners dat onder de armoedegrens leeft in 2024 stijgt. Met de update van het Actieprogramma Armoede en Schulden is deze aangepast aan de gevolgen hiervan.

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)

Door aanvullende maatregelen te nemen op het gebied van armoede en schulden willen we de bestaanszekerheid vergroten en maatschappelijke participatie bevorderen. Het gaat om de volgende aanvullende maatregelen:

  • Het continueren van het recent opgerichte Armoedenetwerk Krimpen aan den IJssel. 
  • Het aanpassen van de berekenwijze voor de Sociaal Medische Indicatie (SMI).
  • De vindbaarheid van de diverse minimaregelingen verhogen door de inzet van verschillende communicatiemiddelen en de implementatie van een berekenings-en aanvraagtool.
  • We sluiten ons aan bij de Alliantie Kinderarmoede.
  • We verhogen de inkomensgrens van het Iedereen doet mee fonds (voorheen Voorzieningenfonds) naar 130% van het wettelijk sociaal minimum.
  • De Rotterdampas wordt voor minima met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum aangeboden tegen een gereduceerd tarief. En de pas wordt gratis voor kinderen in deze doelgroep tot 18 jaar.
  • In 2024 gaan we aan de slag met het opstellen van een integrale aanpak tegen kinderarmoede.
  • We verhogen de structurele subsidie voor Stichting Leergeld.
  • We gaan saneringskredieten aanbieden als nieuwe schuldregelingsvorm.
  • We sluiten ons aan bij het initiatief Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute. 

Wat is er gebeurd
In 2023 is de update van het Actieprogramma Armoede en Schulden vastgesteld. Het uitvoeren van de verschillende acties uit deze update is in 2024 in gang gezet en grotendeels afgerond.

Wat hebben we bereikt
Hieronder treft u per actiepunt de status aan:

  • Het continueren van het recent opgerichte Armoedenetwerk Krimpen aan den IJssel. Ook in 2024 is het Armoedenetwerk periodiek samengekomen.
  • Het aanpassen van de berekenwijze voor de Sociaal Medische Indicatie (SMI).  Dit actiepunt is afgerond in 2023.
  • De vindbaarheid van de diverse minimaregelingen verhogen we door de inzet van verschillende communicatiemiddelen en de implementatie van een berekenings-en aanvraagtool. In 2024 is er op verschillende manieren ingezet op het verhogen van de vindbaarheid van het hulp- en ondersteuningsaanbod, onder de vlag van het project KrimpenGeldWijzer van KrimpenWijzer. Zo is er in 2024  samen met maatschappelijke partners een nieuwe folder over het hulpaanbod bij geldzorgen ontwikkeld. Verder is de implementatie van 'BerekenJeRecht' als berekening- en aanvraagtool ingezet, waardoor deze Q1 2025 online kan.
  • We sluiten ons aan bij de Alliantie Kinderarmoede. In 2024 is het aanmeldproces voor de aansluiting in gang gezet.
  • We verhogen de inkomensgrens van het Iedereen doet mee fonds (voorheen Voorzieningenfonds) naar 130% van het wettelijk sociaal minimum. Dit actiepunt is in 2023 afgerond.
  • De Rotterdampas wordt voor minima met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum aangeboden tegen een gereduceerd tarief. En de pas wordt gratis voor kinderen in deze doelgroep tot 18 jaar. Sinds begin 2024 is de gemeente Krimpen aan den IJssel aangesloten bij de Rotterdampas. In 2024 maakte 1.635 inwoners  gebruik van de Rotterdampas . Daarvan waren er 755 minima die de Rotterdampas gratis of voor het kortingstarief van €5,- hadden.
  • In 2024 gaan we aan de slag met het opstellen van een integrale aanpak tegen kinderarmoede. Dit actiepunt wordt betrokken bij de Nota Bestaanszekerheid, welke in 2025 wordt opgesteld. 
  • We verhogen de structurele subsidie voor Stichting Leergeld. Dit actiepunt is in 2024 uitgevoerd.
  • We gaan saneringskredieten aanbieden als nieuwe schuldregelingsvorm. Sinds april 2024 kunnen saneringskredieten worden ingezet door schuldhulpverleners.
  • We sluiten ons aan bij het initiatief Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute. Sinds 2023 is Krimpen aan den IJssel aangesloten bij het initiatief Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute. In 2024 is Geldfit 5.346 keer bezocht door inwoners van Krimpen aan den IJssel, als stap naar financiële fitheid. Vervolgens zijn er 2.193 meetbare vervolgstappen gezet (bijvoorbeeld het invullen van de potjes-check, advies via een particuliere test of is er een aanvraag gedaan bij het Tijdelijk Noodfonds Energie). 

4.3.4 Alternatief voor intramurale jeugdhulp

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat hebben we bereikt - 4.3.4 Alternatief voor intramurale jeugdhulp

Wat was er aan de hand (begroting 2024)
In december 2021 nam de Tweede Kamer een motie aan over het stoppen met plaatsingen in de gesloten jeugdhulp. In het uitvoeringsplan hebben het Rijk, gemeenten en aanbieders afspraken vastgelegd over het toewerken naar jeugdhulp die kleinschalig, zoveel mogelijk open en zo mogelijk thuis georganiseerd is. Landelijk is afgesproken dat de regio's verantwoordelijk zijn voor de afbouw van gesloten jeugdhulp en opbouw van alternatieven. In de praktijk wordt geconstateerd dat de gesloten jeugdhulp versneld wordt afgebouwd en vaak ook niet meer door Jeugdbescherming en rechterlijke macht wordt ingezet maar dat een betaalbaar alternatief nog niet aanwezig is. Dit leidt tot creatieve vormen van jeugdhulp die veel duurder zijn dan voormalige gesloten bedden.

Naast de gesloten hulp zien we ook een toename van hulpvragen en zwaarte in het vrijwillige kader bij de complexe GGZ vraagstukken.  Deze diensten worden ingekocht door de GRJR en deels landelijk (via het LTA).  Ook hier is sprake van een flinke kostentoename.

Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Samen met de regio en de zorgaanbieders zal een oplossing moeten worden gevonden om deze ontwikkeling te keren. Dit zal moeten leiden tot een kwalitatief hoogwaardig aanbod met een vergelijkbare prijs op het niveau van het voormalige gesloten jeugdhulpaanbod. Ook voor de complexe GGZ trajecten zal in afstemming met de aanbieders gezocht moeten worden naar passende alternatieven. 

Wat is er gebeurd
Jeugdhulpaanbieders ontwikkelen alternatieven voor jeugdhulp buiten de regio en alternatieven voor jeugdhulpplus (JH+). De gebeurt vanuit de landelijke opdracht om het aantal plaatsingen jeugdhulpplus terug te brengen naar zo dicht mogelijk bij nul,  vanuit de regionale opdracht om de kosten te beheersen en vanuit de regionale opdracht om te zorgen voor een dekkend zorglandschap. De GRJR heeft aan onze regionaal gecontracteerde aanbieders verzocht om alternatieve zorgvormen te ontwikkelen en hiervoor businesscases op te leveren.

Wat hebben we bereikt
De verschillende systeemaanbieders hebben inmiddels een beperkt alternatief aanbod ontwikkeld. Het aanbod bestaat uit zowel dagprogramma's, kleinschalige woonvoorzieningen en ambulante alternatieven.  Dit vraagstuk blijft echter wel onze aandacht vereisen. 

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Binnen het sociaal domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.  Verder handelen we op grond van:
•    Verordeningen met betrekking tot de Jeugdwet
•    De verordening en uitvoeringsregels met betrekking tot het leerlingenvervoer
•    Verordeningen met betrekking tot de Wmo
•    Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen 2022-2026
•    De verordeningen en nadere regels met betrekking tot de Participatiewet
•    De gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten
•    De gemeenschappelijke regeling Promen
•    De gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond
•    De verordening Iedereen doet mee fonds
•    Actieprogramma Armoede en Schulden 2021-2024

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

•    Gemeentelijke monitor sociaal domein

•    Bestuursrapportage sociaal domein

  • Sturingsanalyse arbeidsparticipatie
    •    Kwartaalrapportages Sociale Zaken IJsselgemeenten
    •    Rapportages GR Promen
    •    Kwartaalrapportages Sociale Zaken IJsselgemeenten
    •    Bestuursrapportages GR Jeugdhulp Rijnmond

4.4 Opvang en inburgering

Terug naar navigatie - - 4.4 Opvang en inburgering

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Wat hebben we bereikt

4.4.1 Opvang

Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Wat hebben we bereikt - 4.4.1 Opvang

Wat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Krimpen aan den IJssel neemt haar verantwoordelijkheid  in het immigratiebeleid. Dat doen we betrokken maar kritisch.  We leveren een bijdrage aan (crisisnood)opvang. We bieden huisvesting aan Oekraïense ontheemden en we voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Maar we doen dit wel in balans met de bijdrage die andere overheden leveren.

Binnen de gemeente Krimpen aan den IJssel zijn er drie groepen waarvoor we opvang realiseren: 

  • Vluchtelingen
  • Statushouders
  • Oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne

Vluchtelingen
Landelijk is er een groot tekort aan opvangplaatsen. De locaties van COA zijn niet toereikend om alle vluchtelingen op te vangen. Gemeenten zijn verzocht om een bijdrage te leveren in het faciliteren van opvanglocaties. Ook in Krimpen dragen wij bij door de Alemannia in de Sliksloothaven als locatie voor crisisnoodopvang te gebruiken. Met de komst van de spreidingswet zal deze taak een structureel karakter krijgen. Dit betekent voor Krimpen aan den IJssel dat er een keuze gemaakt moet worden voor een opvang locatie met een meer structureel karakter dan de huidige opvang locatie in de Sliksloothaven.  De spreidingswet is nog niet vastgesteld maar het kabinet heeft de ambitie om dit wel op korte termijn te realiseren. 

Statushouders
Iedere gemeente heeft een taakstelling om statushouders te huisvesten. In Krimpen streven we naar een huisvesting waarbij we parallel aan de huisvesting ook werken aan maatschappelijke integratie, beheersing van de Nederlandse taal en werktoeleiding. 

Oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne
Inmiddels zijn twee locaties ingericht voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De duur van deze opvang is afhankelijk van de ontwikkelingen in Oekraïne. Naast huisvesting bieden we deze vluchtelingen ook onderwijs en ondersteuning.  
Bij al deze vormen van opvang beschikken we in Krimpen over een groot aantal inwoners die zich inzet om de (tijdelijke) inwoners van Krimpen welkom te laten voelen en hen te ondersteunen bij de maatschappelijk integratie. De schaal van de opvang locaties en de forse inzet van onze vrijwilligers zorgen ervoor dat de opvang zonder noemenswaardige incidenten verloopt. 

Wat is er gebeurd
De Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (Spreidingswet) is in 2024 ingegaan.

Wat hebben we bereikt

  • De gemeente heeft een opvangcapaciteit van 104 plekken ten behoeve van opvang Oekraïense ontheemden.
  • Een ruimtelijke procedure voor de realisatie flex-woningen, ten behoeve van opvang Oekraïense ontheemden, is gestart.
  • Op een asielschip in de haven is een opvangcapaciteit van 150 asielzoekers.
  • De gemeente heeft in het kader van de Spreidingswet een aanbod voor 150 opvangplekken gedaan aan de minister. De minister heeft dit aantal overgenomen in het verdeelbesluit.

4.4.2 Inburgering

Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Wat hebben we bereikt - 4.4.2 Inburgering

Wat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Met de komst van de nieuwe inburgeringswet is de gemeentelijke rol weer groter geworden. Binnen Krimpen aan den IJssel hebben we de regie op de individuele inburgeraars neergelegd bij KrimpenWijzer. Hierbij pakken we de maatschappelijke begeleiding en het taalonderwijs gezamenlijk op. De inburgeraars volgen hun inburgeringstraject op verschillende taalscholen in Rotterdam. De casusregisseurs inburgering binnen Krimpenwijzer zijn verantwoordelijk voor deze taak, inclusief het aanmelden van inburgeraars en het monitoren van hun voortgang in het taalonderwijs. 

Wat is er gebeurd/wat hebben we bereikt
Ook in 2024 hebben we inburgeraars begeleid en ondersteund m.b.t. hun inburgering. In 2024 zijn er 52 inburgeraars gestart met hun inburgeringstraject. Naast het opstarten van deze taaltrajecten zijn er ook  41 lopende inburgeringstrajecten gemonitord vanuit het voorgaande jaar door de casusregisseurs binnen Krimpenwijzer.  Monitoring vindt plaats doormiddel van voortgangsgesprekken tussen de inburgeraar en de casusregisseur en met behulp van voortgangsrapportages van de taalscholen. De voortgangsgesprekken vinden één keer per drie maanden plaats.

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
  • Beleidsplan sociaal domein
  • Inburgeringswet
  • Actieplan Inburgering

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
  • Gemeentelijke monitor sociaal domein
  • Kwartaalrapportage inburgering
  • Raadsinformatiebrieven